ວັດສີມຸງຄຸນໄຊຍານາຣາມ ບ້ານພັດທະນາໂນນສະຫວ່າງ (ບັງເຢາະ) ຍິນດີຕ້ອນຮັບທຸກທ່ານ
Powered By Blogger

วันพฤหัสบดีที่ 8 มีนาคม พ.ศ. 2561

ຄວາມເປັນມາຂອງ ບຸນປີໃຫມ່ລາວ



ປະເທດລາວເຮົາສ່ວນສ່ວນຫຼາຍແມ່ນເປັນຊາວພຸດ ເປັນສ່ວນໃຫຍ່ ເຊິ່ງກວມເອົາ 70 ເປີເຊັນຂອງປະຊາກອນລາວ ຊຶ່ງໃນແຕ່ລະເດືອນຂອງປີ ຊາວພຸດຂອງເຮົາກໍ່ຈະມີກິດຈະກຳ ຫຼື ງານບຸນ, ອິກຢ່າງໜຶ່ງເພິ່ນເອີ້ນວ່າ ຮີດ 12 ຄອງ 14 ທີ່ຄົນລາວຊາວພຸດຂອງເຮົ້າໄດ້ປະຕິບັດສືບທອດກັນມາຕັ້ງແຕ່ບູຮານນະການ ຊຶ່ງພໍ່ແມ່ປູ່ຍ່າຕາຍາຍຂອງເຮົາໄດ້ພາກັນສືບສານມາຈົນເຖິງເທົ້າທຸກວັນນີ້ ແລະ ເຮົາກໍ່ຈະພາກັນສານຕໍ່ໄປໃນພາຍພາກໜ້າ. ເຖິງແມ່ນວ່າປະເທດເຮົາເຄີຍຕົກເປັນຫົວເມືອງຂຶ້ນຂອງ ຈັກກະພັດ ກໍ່ຕາມ ແຕ່ວ່າວັດທະນະທັມຮີດຄອງປະເພນີອັນດີງາມຂອງເຮົາກະບໍ່ໄດ້ເສື່ອມສູນຫາຍໄປໃສ ມັນຍັງຕິດຢູ່ໃນໃຈຂອງຄົນລາວເຮົາມາຕະຫຼອດ ກໍ່ຍ້ອນວ່າຄົນລາວເຮົາບໍ່ເຄີຍລະຖິ້ມຮິດຄອງປະເພນີ ເວົ້າສະເພາະກໍ່ຄື ຊາວພຸດຂອງເຮົານັ້ນເອງ.   ໃນນີ້ຈະມາເວົ້າເຖິງເລື່ອງ ບຸນສົງການ ແມ່ນຈັດຢູ່ໃນຮີດທີ່ 5 ຂອງຮີດ 12 .  
ສົງການ ເປັນປະເພ ນີຂອງລາວ, ໄທ, ກັມປູເຈຍ, ພະມ້າ ຊົນກຸ່ມນ້ອຍຊາວ ໄຕ ແຖບຫວຽດນາມ ແລະ ມົນທົນຢູ່ນານຂອງຈີນ ສີລັງກາ ແລະ ທາງຕາເວັນອອກຂອງປະເທດອິນເດັຍ ສັນນີຖານວ່າສົງການ ໄດ້ຮັບອິດທິພົນມາຈາກເທດສະການ ໂຮລີ (होली) ໃນອິນເດັຍ ແຕ່ເທດການໂຮລີ ຈະແຕກຕ່າງຈາກບ້ານເຮົາ ເຂົາເຈົ້າຈະໃຊ້ສີຫົດກັນ ແທນນ້ຳ, ແຕ່ບ້ານເຮົາແມ່ນຫົດສົງນ້ຳ. ເລີ່ມໃນແຮມ 1 ຄຳ່ເດື່ອນ 4 ຄື ໃນເດືອນ ມີນາ ນັ້ນເອງ.
ຄຳວ່າ ສົງການ ມາຈາກຄຳ ສັນສະກິດ ວ່າ: ฦ-กรานต ແປວ່າ ກ້າວຂຶ້ນ, ຍ່າງຂຶ້ນ, ການຍ້າຍທີ່,  ການເຄື່ອນຍ້າຍ ຊຶ່ງເປັນການອຸປະມາເຖິງການເຄື່ອນຍ້າຍຂອງຣາສີ ຄືການເຄື່ອນຂຶ້ນປີໃຫມ່ໃນຄວາມເຊື່ອຂອງລາວ ແລະ ບາງປະເທດໃນ ອາຊີຕາເວັນອອກສ່ຽງໃຕ້.

ປະເພນີບຸນສົງການຂອງລາວ ທີ່ສືບທອດກັນມາຕັ້ງແຕ່ດົນນານ
ໂດຍການນັບ ໄລຍະເວລາທີ່ເສັ້ນທາງຂອງດວງອາທິດໂຄຈອນເຂົາສູ່ຣາສີໃຫມ່ ໝາຍເຖິງວັນຂຶ້ນປີໃຫມ່ເຊິ່ງຈະຖືກຢູ່ໃນວັນທີ່ 14-15-16 ເດືອນເມສາ ຂອງທຸກປີ ແຕ່ວັນສົງການນັ້ນຄື ວັນທີ່ 14 ເມສາ ເອີ້ນວ່າວັນມະຫາສົງການ ວັນທີ່ 15 ເປັນວັນເນົາ ວັນທີ່ 16 ເປັນວັນສັງຂານຂຶ້ນ 
ຕາມຄວາມເປັນຈິງແລ້ວ ແຕ່ດຶກດຳບັນແລ້ວ ລາວເຮົາບໍໄດ້ຕັ້ງຖິ່ນຖານ ຢູ່ບ່ອນເມືອງລາວເຮົາປະຈຸບັນນີ້ ເຮົາໄດ້ມີພູມຖິ່ນຖານເດີມ ຢູ່ໃນເຂດແດນຂອງຈີນ ຕໍ່ມາເຮົາໄດ້ອົບພະຍົບ ລົງມາຕັ້ງຖິ່ນຖານໃໝ່ ໃນດິນແດນສຸວັນນະພູມນີ້. ເມື່ອເຮົາລົງມາຢູ່ໃນດິນແດນ ສຸວັນນະພູມ ເຮົາຈິ່ງໄດ້ນຳເອົາວັດທະນະທຳຂອງພວກມອນ ພະມ້າ ແລະຂະເມນມາໃຊ້ ຊື່ຂອງວັນເດືອນປີ ແລະ ສັກກະຣາຊ ກໍ່ເອົາຂອງເຂົາ ຈົນຕະຫຼອດ ເດືອນປີໃໝ່ກໍຄືກັນ ດັ່ງນັ້ນ ວັນປີໃໝ່ຂອງລາວເຮົາ ຈຶ່ງຕົກມາໃນເດືອນ 5 ແຕ່ອອກໃໝ່ 6 ຄ່ຳໄປເຖິງເດືອນ 6 ຂຶ້ນ 5 ຄ່ຳ ຕາມແບບພະມ້າ ແລະມອນຊຶ່ງພວກນີ້ກໍ່ໄດ້ມາຈາກ ຊາວອິນເດຍບູຮານ ອີກຕໍ່ໜຶ່ງ. ເຫດໃດ ເພິ່ນຈິ່ງກຳນົດເອົາເດືອນ 5 ຕໍ່ເດືອນ 6 ເປັນວັນຂຶ້ນປີໃໝ່?ໃນເລື່ອງນີ້ມີຄຳອະທິບາຍໄວ້ວ່າ ຣະຍະເວລາກາງເວັນ ກັບກາງຄືນມີທໍ່ກັນນັ້ນ ມີຢູ່ 2 ໄລຍະຄື ໄລຍະເດືອນ 5 (ເມສາ) ກັບເດືອນ 11(ຕຸລາ) ໃນໄລຍະ ສອງເດືອນນີ້ ເວລາກາງຄືນກັບກາງເວັນ ມີ 12 ຊົ່ວໂມງທໍ່ກັນ ນັບແຕ່ເດືອນເມສາໄປ ເວລາກາງເວັນຈະຍາວຂຶ້ນສະເໝີ ຈົນເຖິງເດືອນ 8(ກໍຣະກະດາ) ເປັນເວລາກາງເວັນຍາວທີ່ສຸດ ຄືມີ 14 ຊົ່ວໂມງ ກັບອີກ 14 ນາທີ. ພວກນັກປຣາຊ ຊາວອິນເດຍແຕ່ປາງບູຮານ ຖືວ່າເວລາແລກຕັ້ງມື້ກາງເວັນມີເວລາຍາວຂຶ້ນນັ້ນ ເປັນເວລາພະອາທິດ ປິ່ນຂຶ້ນທາງເໜືອ ເປັນເວລາຟ້າຝົນຕັ້ງຕົ້ນອຸດົມສົມບູນ ແລະມະນຸສສາມາດປະກອບກິດຈະການ ອັນໃຫ້ພືດຜົນສຳລັບລ້ຽງຊີວິດໄດ້ດີກວ່າຣະດູອື່ນ ຈຶ່ງກຳນົດເອົາ ເວລາຕັ້ງຕົ້ນຍາມກາງເວັນມີຫຼາຍກວ່າກາງຄືນ ຄືມີຫຼາຍກວ່າ 12 ຊົ່ວໂມງ ເປັນວັນຂຶ້ນປີໃໝ່ ຊຶ່ງຕາມທຳມະດາ ມັນຕົກຢູ່ໃນເດືອນ 5 ລະຫວ່າງວັນທີ 14-15 ແລະ 16 ເມສາ ມະເໝີ... ແຕ່ການຈະໃຫ້ຮູ້ລະອຽດ ດີວ່າມັນຈະຕົກມື້ໃດແທ້ ກໍ່ຕ້ອງຄໍານວນ ຕາມວິທີເລກ ໂຫລາສາດ ທີ່ແບ່ງປະຣິມົນທົນຂອງຟ້າອອກເປັນ 12ເດືອນ ຫຼື 12 ຣາສີຣາສີລະ 30 ອົງສາ ໂຮມທັງຫມົດມີ 360 ອົງສາໂດຍກຳນົດເດືອນ ພຶສພາ (ຣາສີພຶສພາ) ເປັນຣາສີິທີ ວຽນໄປຈົນມາເຖິງຣາສີ ເມສ ຫຼືເດືອນເມສາ ເປັນຣາສີທີ 12 ແຕ່ຮຽກວ່າຣາສີ ແລະອົງສາ ກໍ່ນັບ ມາແຕ່ຣາສີເມສ (0) ຈົນເຖິງ ຣາສີມິນ ໂຮມທັງເໝິດກໍ່ໄດ້ 360 ອົງສາ. ວັນຄົບຮອບ 360 ອົງສານີ້ ແລະ ເປັນວັນສັງຂານຂຶ້ນ ຂີດຂັ້ນເໝືອນຈຸດ ຣະຫວ່າງກາງ ຂອງ 360 ອົງສາ ກັບ ອົງສາ ຈັດໃຫ້ເປັນວັນເນົາ ສະນັ້ນ ໃນປະຕິທິນລາວ ເພິ່ນຈິ່ງບອກວັນທັງສາມ ນີ້ໄວ້ທຸກໆປີວ່າ. 1. ວັນສັງຂານລວ່ງ (ຄົບ 360 ອົງສາ) ກົງກັບວັນທີທໍ່ນັ້ນ. ສ່ວນຫຼາຍແມ່ນວັນທີ່ 14 ເມສາ) ເດືອນນັ້ນຂຶ້ນແຮມ ທໍ່ນັ້ນໆ(ຕົກຣະຫວ່າງ ແຕ່ເດືອນ ຂຶ້ນ ຄໍ່າ ໄປເຖິງ ເດືອນ ຂຶ້ນ ຄໍ່າ). 2. ວັນເນົາ (ຈຸດກາງຣະຫວ່າງ 360 ອົງສາ ກັບ ອົງສາ ຄືວັນຂຶ້ນຣະຫວ່າງປີເກົ່າກັບປີໃໝ່) ກົງກັບວັນທີທໍ່ນັ້ນໆ ສ່ວນຫລາຍຈະແມ່ນວັນທີ 14 ແລະວັນເນົາບາງປີກໍມີສອງມື້ ຍ້ອນວ່າອົງສາຄາບກ່ຽວກັນ ຣະຫວ່າງສອງມື້. 3. ວັນສັງຂານຂຶ້ນ (ຄືວັນຕັ້ງຕົ້ນ ນັບ ອົງສາໃໝ່) ກົງກັບວັນທໍ່ນັ້ນໆ (ສ່ວນຫຼາຍ ຈະແມ່ນວັນທີ 15) ຕາມຮູບຂອງ 12 ຣາສີ (360 ອົງສາ ເປັນດັ່ງນີ້) ອະທິບາຍພາບຣາສີ 12 ຣາສີເມສ 6. ຣາສີຕຸລາ 1. ຣາສີພຶສພາ 7.ຣາສີພຶສຈິກາ 2. ຣາສີມິຖຸນາ 8. ຣາສີທັນວາ 3. ຣາສີກໍຣະກະດາ 9. ຣາສີມະກະຣາ 4. ຣາສີສິງຫ໌ 10. ຣາສີກຸມພາ 5. ຣາສິກັນຍ໌ 11. ຣາສີມີນາ. ມື້ທີ ສັງຂານໄປ (ລວ່ງ) - ປັດກວາດ ເຊັດຖູເຮືອນຊານບ້ານຊ່ອງ ປະດັບປະດາດວ້ຍດອກໄມ້. - ປັດກວາດ ເຊັດຖູທຳຄວາມສະອາດວັດວາອາຮາມ ພຣະພຸດທະຮູບ ແລະ ທາດຂອງຜູ້ຕາຍ. - ຊັກເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມຕ່າງໆ. ການລ້າງຊັກ ແມ່ນລ້າງຄວາມເປິະເປື້ອນ ຂອງປີເກົ່າອອກຖິ້ມໄປ. ມື້ທີ ມື້ເນົາ (ພາສາຂະເມນ ມອນ ແປວ່າຢູ່) ບໍ່ເຮັດວຽກ - ມ່ວນຊື່ນ ຫົດນໍ້າກັນ ຟ້ອນລໍາ ແລະດື່ມຢ່າງມ່ວນຊື່ນ. - ຜູ້ເຖົ້າເຂົ້າວັດຟັງທັມ (ຜູ້ໜຸ່ມກໍ່ເຂົ້າໄດ້ຄືກັ) ການຫົດສົງຜູ້ເຖົ້າ ຜູ້ແກ່ ແລະພຣະສົງອົງຄະເຈົ້າ ແລະ ພຣະພຸດທະຮູບ. ມື້ທີ ມືຶ້ສັງຂານຂຶ້ນ ມື້ປີໃໝ່ - ຕັກບາດຢາດນ້ຳ ຖວາຍອາຫານແກ່ ພຣະພິກຂຸສົງ. - ກິນລ້ຽງ ຟ້ອນລຳມ່ວນຊື່ນ. - ຫົດນ້ຳກັນ - ບາສີສູ່ຂວັນ. - ນະມັສການ ຜູ້ທີ່ລວ່ງລັບໄປແລ້ວ. ກ່ຽວກັບການສູດມຸງຄຸນ ຢູ່ທີ່ວັດບາງບ່ອນ ກໍສູດສາມມື້ນັບຕັ້ງແຕ່ວັນສັງຂານລວ່ງ ວັນເນົາ ແລະວັນຂຶ້ນປີໃໝ່ ແລະມື້ຕໍ່ໄປຫຼືມື້ທີ່ສີ່ເປັນມື້ຕັກບາດກໍມີ.


ເຫດ­ຜົນ ແລະ ຄວາມ​ເປັນ​ມາຂອງ​ບຸນ­ປີ­ໃຫມ່​ລາວ (ບຸນ​ຕຸດ​ສົງການ​ລາວ)
ແມ່ນ​ອີງ­ໃສ່​ນິ­ທານ​ພື້ນເມືອງ
 ແຕ່​ກ່ອນ​ຍັງ​ມີ​ຊາຍ​ຄົນ​ຫນຶ່ງຊື່­ວ່າ: ທຳ​ມະ​ບານ​ກຸມ­ມານ (ຄຳປາ­ລີ = ທຳ​ມະ​ປະ­ລະ) ເປັນ​ລູກຊາຍ​ຂອງ​ມະ­ຫາ​ເສດ­ຖີ​ຢູ່​ເມືອງຫນຶ່ງ (ບໍ່​ຊາບ​ຊື່) ມີ​ຜາ­ສາດ​ເຈັດຊັ້ນຕັ້ງ​ຢູ່​ແຄມ​ແມ່­ນ້ຳທຳ​ມະບານ​ການ​ກຸມ­ມານ​ຮຽນ​ຈົບ​ໄຕເພັດ (ມະ­ນຸດສັດສັງ­ຄົມ​ສາດ) ເປັນ​ຄົນ​ຮອບ​ຮູ້​ສະ­ຫລາດ​ເປັນ​ນັກປາດ​ອາ­ຈານ​ເກ່ງ​ກ້າ ​ຊື່​ສຽງ​ລືນາມ​ປາ­ກົດ​ໄປ​ທົ່ວ​ພົມ​ມະ​ໂລກເທວະ​ໂລກມະ­ນຸດ­ສະ­ໂລກ​ຈົນ​ສົ່ງຜົນ​ສະ­ທ້ອນ​ຮອດ​ກະ­ບິນ​ລະ​ພົມຜູ້ເປັນ​ເຈົ້າ​ພົມ​ມະ​ ໂລກ ເຊິ່ງ​ມີ​ຄວາມເກ່ງ​ກ້າ​ສາ­ມາດມີ​ຊື່​ສຽງ​ຮຽງນາມ​ເຫມືອນ​ກັນເມື່ອ​ໄດ້​ຍິນ​ ແນວນັ້ນ ກະ­ບິນ​ລະ​ພົມ ບໍ່​ຍອມ​ເສຍປຽບ​ໃຫ້​ໃຜ​ມາ​ກ່ອນຈິ່ງ​ເກີດ​ມີຄວາມ​ສົນ­ໃຈ​ຢາກ​ລົງ​ມາ​ພົບ ແລະ ທົດ​ສະ­ຫມອງ​ລອງ​ປັນ­ຍາ​ກັບ​ທຳມະ​ບານ​ກຸມ­ມານ​ນັ້ນ​ເບິ່ງ,ມີ​ມື້ ຫນຶ່ງ​ກະ­ບິນ​ລະ​ພົມ ກໍ່​ໄດ້​ມີ​ໂອ­ກາດ  ບິນ​ແອ່ນ​ລົງ​ມາ­ສູ່​ມະ­ນຸດ​ສາ​ໂລກ ແລ້ວ​ກໍ່​ເຂົ້າ​ພົບ​ທຳ​ມະ​ບານ​ກຸມມານຢູ່​ທີ່​ຜາ­ສາດ​ເຈັດ​ຊັ້ນ​ນັ້ນ​ໂລດ. ກະ­ບິນ​ລະ​ພົມ​ກໍ່​ໄດ້​ທັກ​ທາຍ​ປາ​ໄສກັບ​ທຳ​ມະ​ບານ​ກຸມ­ມານ​ແບບ​ກົງໄປ​ກົງ​ ມາ​ອັນ​ສຳ­ຄັນ​ແມ່ນ​ມາ​ທົດລອງ​ຖາມ​ຕອບ​ບັນ­ຫາ​ກັນ​ເຖາະ! ບັນ­ຫາ​ທີ່​ກະ­ບິນ​ລະ​ພົມຕັ້ງ​ໃຫ້​ທຳ ມະ​ບານ​ກຸມ­ມານ ເປັນ​ຜູ້​ຕອບ​ມີ​ຢູ່ສາມ​ຂໍ້​ຄື: 1. ຕອນ​ເຊົ້າ ລາ­ສີ (ສີລິ) ຂອງ​ຄົນ​ຢູ່​ໃສ?, 2. ຕອນ​ທ່ຽງ ລາ­ສີ (ສີ​ລິ) ຂອງ​ຄົນ​ຢູ່​ໃສ?, 3. ຕອນ​ຄ່ຳ​ລາ­ສີ (ສີ​ລິ) ຂອງ​ຄົນ​ຢູ່ ໃສ?. ຖ້າ​ທຳ​ມະ​ບານ​ກຸມ­ມານຕອບ​ໄດ້​ໃຫ້​ຕັດ​ຄໍກະ­ບິນ​ລະ​ພົມ ໂລດແຕ່​ຖ້າ​ຕອບ​ບໍ່​ໄດ້ກາ​ບິນ​ລະພົມຈະ​ລົງ​ມາ​ຕັດ​ຄໍທຳ​ມະ​ບານກຸມ­ມານ​ເຫມືອນ​ກັນ,ນັດ​ກັນ​ພາຍໃນ​ເຈັດ​ວັນ.                              ຈາກ​ນັ້ນກາ​ບິນ​ລະ​ພົມ ກໍ່​ໄດ້ບິນ​ແອ່ນ​ສະ­ເດັດ​ຂຶ້ນ​ເມືອ​ສູ່​ພົມ​ມະໂລກສ່ວນ​ທຳ​ມະ​ບານ​ກຸມ­ມານກໍ່​ຍັງ​ຢູ່​ຫໍ­ຜາ­ສາດ​ເຈັດ​ຊັ້ນ​ນັ້ນ. ແຕ່ລະ​ວັນ​ກໍ່​ມີ​ແຕ່​ຄິດ​ຫາກ​ບໍ່​ເຂົ້າ​ບໍ່ອອກ​ຍ້ອນ​ບໍ່​ຮູ້ນອກ​ກໍ່​ບໍ່​ຫລັບ​ກິນບໍ່​ໄດ້ເກີດ​ເປັນ​ມື້​ເປັນ​ວັນ​ມາ​ມີ​ແຕ່ຄິດ​ຕອບ​ບັນ­ຫາ​ຂອງ ກະ­ບິນ​ລະພົມ ຈົນ​ຮ່າງ­ກາຍ​ຈ່ອຍ​ຈົນ​ຜອມ. ຈົນ​ຮອດ​ມື້​ທີ​ຫົກຈິ່ງ​ອອກ​ຈາກ​ຜາສາດ​ເພື່ອ​ຈະ​ຂ້າ​ໂຕ​ເອງ​ຕາຍບໍ່ຍອມ​ໃຫ້ ກະ­ບິນ​ລະ​ພົມຕັດ​ຄໍ​ຕົນໄປ​ຕາມ​ໄປ​ກໍ່​ເລີຍ​ໄປ​ຮອດ​ທົ່ງ​ນາທົ່ງ​ຫນຶ່ງ​ຢູ່​ຫົວ​ນາ​ທົ່ງ​ນັ້ນມີ​ ກົກຕານ​ໃຫຍ່ 2 ກົກທຳ​ມະ​ບານ​ກຸມມານ ໄດ້​ໄປ​ລີ້​ຊົ້ນ​ຢູ່​ກ້ອງ​ກົກ​ຕານຫວັງ​ຈະ​ໃຫ້​ຕາຍ​ຢູ່​ທີ່​ນັ້ນ. ພໍ​ຮອດຫົວ​ແລງ​ຂອງ​ມື້​ນັ້ນ​ໄດ້​ມີ​ແຮ້ງ​ເຖົ້າຜົວ​ເມຍ​ຄູ່​ຫນຶ່ງ​ບິນ​ມາ​ ເຊົາ​ຢູ່​ເທິງກົກ​ຕານ​ນັ້ນເດິກ​ມາ​ແຮ້ງ​ເຖົ້າ​ຜົວເມຍ​ຄູ່​ນັ້ນ​ລົມ​ກັນ​ວ່າ: ມື້­ອື່ນ​ນີ້ເຮົາ​ຈະ​ກິນ​ຫຍັງຊາກ​ງົວ​ຊາກຄວາຍ​ຕາຍ​ກໍ່​ຫມົດ​ແລ້ວ“ ໂຕ​ເມຍຖາມໂຕ​ຜົວ​ຕອບ​ວ່າ: ບໍ່​ຍາກດ໋ອກ ມື້­ອື່ນ​ນີ້​ເຮົາ​ຈະ​ໄດ້​ກິນ​ຊີ້ນ​ຄົນເພາະ­ວ່າ​ມື້­ອື່ນ​ເປັນ​ມື້​ຖ້ວນ​ ເຈັດ​ວັນຂອງ​ການ​ນັດ​ກັນ​ລະ­ຫວ່າງກະບິນ​ລະ​ພົມກັບທຳ​ມະ​ບານ​ກຸມ ມານເພື່ອ​ຕອບ​ບັນ­ຫາ​ກັນ. ແຕ່​ຖ້າທຳ​ມະ​ບານ​ກຸມ­ມານ​ຕອບ​ບັນ­ຫາກະ­ບິນ​ລະ​ພົມ​ບໍ່​ໄດ້ຈະ​ຖືກ​ຕັດ​ ຄໍແທ້ໆ.,” ໂຕ​ເມຍ​ຖາມ​ຕໍ່​ໄປ​ວ່າ:ບັນ­ຫາ​ທີ່​ກະ­ບິນ​ລະ​ພົມ​ຖາມ​ນັ້ນມີ​ຫຍັງ​ແດ່? “ໂຕ​ຜົວ​ເວົ້າ​ວ່າ: ຕອນ​ເຊົ້າ​ລາ­ສີ (ສີ​ລິ) ຂອງ​ຄົນ ຢູ່​ໃສ?, ຕອນ​ທ່ຽງ​ລາ­ສີ (ສີ​ລິ) ຂອງ​ຄົນ​ຢູ່​ໃສ?, ຕອນ​ຄ່ຳ​ລາ­ສີ (ສີ​ລິ) ຂອງ​ຄົນ​ຢູ່​ໃສຂ້ອຍ​ຄິດ​ວ່າ ທຳ​ມະ​ບານ​ກຸມ­ມານ​ຕອບ​ບໍ່​ໄດ້ດອກ ເພາະ​ມັນ​ຍາກ​ໂພດ”. ໂຕເມຍ​ຖາມ​ຕໍ່​ໄປ​ອີ​ກວ່າ: ຄັນ​ຈັ່ງຊັ້ນ​ເຈົ້າ​ຮູ້​ຄຳ​ຕອບ​ສາມ​ບັນ­ຫາ​ນັ້ນບໍ ແມ່ນ​ຫຍັງ​ກັນ​ແທ້?”. ໂຕ​ຜົວ ຈິ່ງ​ເວົ້າ​ວ່າ: ມັນ​ຊິ​ຍາກ​ຫຍັງ!ຕອນ​ເຊົ້າ​ລາ­ສີ (ສີ​ລິ) ຂອງ​ຄົນ​ກໍ່ຢູ່​ທີ່​ຫນ້າ ເພາະ­ວ່າ​ຕື່ນ​ເຊົ້າ​ມາ​ຄົນຕ້ອງ​ໄດ້​ລ້າງ​ຫນ້າ​ຂອງ​ຕົນເພື່ອຄວາມ​ຊຸ່ມ​ເຢັນ ແລະ ສວຍ​ງາມຕອນ​ທ່ຽງ​ລາ­ສີ (ສີ​ລິ) ຂອງ​ຄົນ​ຢູ່ທີ່​ເອິກ ເພາະ­ວ່າ​ເມື່ອ​ຮ້ອນ​ມາ​ຄົນຈະ​ມັກ​ເອົາ​ນ້ຳ​ມາ​ລູບ​ເອິກ ເພື່ອ ຜ່ອນ​ຄວາມ​ຮ້ອນ ແລະ ການ​ຫົນຫວຍ​ກະ­ວົນ­ກະ­ວາຍຕອນ​ຄ່ຳ ລາ­ສີ (ສີ​ລິ) ຂອງ​ຄົນ​ກໍ່​ຢູ່​ທີ່​ຕີນເພາະ­ວ່າກ່ອນ​ຈະ​ເຂົ້າ​ບ່ອນ​ນອນຄົນ​ຈະ​ລ້າງ​ຕີນ​ໃຫ້ ​ສະ­ອາດ​ເສຍກ່ອນ”. ພໍ​ແຕ່​ທຳ​ມະ​ບານ​ກຸມ­ມານໄດ້​ຍິນ ແລະ ເຂົ້າ­ໃຈ​ດີ​ແລ້ວ​ກໍ່​ຜຸດລຸກ­ຂຶ້ນ​ແລ້ວ​ຮີບ​ແລ່ນ​ເມືອ​ຫາ​ຜາສາດ​ເຈັດ​ຊັ້ນ​ ຂອງ​ຕົນ ເພື່ອ​ລໍ­ຖ້າກະ­ບິນ​ລະ​ພົມຈະ​ສະ­ເດັດ​ລົງ​ມາພົບເພາະ​ຮອດ​ມື້​ນັດ​ຫມາຍ​ ຕອບບັນ­ຫາ. ຮອດ​ມື້​ນັດ​ຫມາຍ ກະ­ບິນລະ​ພົມ ກໍ່​ສະ­ເດັດ​ລົງ​ມາ​ແທ້ແລ້ວກໍ່​ເຂົ້າ​ໄປ​ພົບ ທຳ​ມະ​ບານ​ກຸມ­ມານຢູ່​ຫໍ­ຜາ­ສາດ​ເຈັດ​ຊັ້ນ​ຕາມ​ນັດຫມາຍ​ແລ້ວ ທຳ​ມະ​ບານ​ກຸມ­ມານ ກໍ່​ໄດ້​ຕອບ​ບັນ­ຫາ​ທັງ​ສາມ​ຂໍ້​ຂອງ ກະ­ບິນ​ລະ​ພົມນັ້ນ​ຖືກ​ຫມົດ ບໍ່​ມີ​ຜິດຈັກ​ຫນ້ອຍ​ເລີຍ. ກະ­ບິນ​ລະ​ພົມ ຍອມ ­ຮັບ​ຄວາມ​ພ່າຍ​ແພ້​ຂອງ​ຕົນແລ້ວຕົກ­ລົງ​ໃຫ້ ທຳ​ມະ​ບານ​ກຸມມານ ຕັດ​ຄໍ​ຕົນ​ຕາມ​ສັນ­ຍາ. ກ່ອນຈະ​ຖືກ​ຕັດ​ຄໍ​ກະ­ບິນ​ລະ​ພົມ​ໄດ້ເອີ້ນ​ລູກ​ສາວ​ທັງ​ເຈັດ​ມາ​ພົບ​ແລ້ວໃຫ້ ​ເອົາ​ຂັນ​ຮອງ­ຄໍ​ພໍ່​ເພື່ອ​ບໍ່​ໃຫ້ຫົວ​ຕົກ­ລົງ​ໄປ​ທົ່ວ­ທີບ​ຈະ​ເປັນ​ ເຫດຮ້າຍ​ຕໍ່​ມະ­ນຸດ​ໂລກ ເພາະ­ວ່າ​ຖ້າ ຫົວ​ພໍ່​ຕົກ­ລົງ​ດິນ ດິນ​ຈະ​ຖືກ​ແຫ້ງແລ້ງ​ເກີດ​ໄຟ​ໄຫມ້​ເຜົາຖ້າ​ຕົກ​ໃສ່ມະ­ຫາ​ສະ­ຫມຸດ​ກໍ່​ຈະ​ບົກ​ແຫ້ງກາຍ­ເປັນ​ພູ­ຜາ​ປ່າ­ໄມ້ຖ້າ​ຕົກ​ຢູ່ສະ ຫວັນ​ຊັ້ນ​ຟ້າ​ກໍ່​ຈະ​ກາຍ­ເປັນພະ­ຍຸ​ລົມ­ແດງຝົນ­ຕົກ ແລະ ມີ​ຫິ­ມະ​ກ້າມ​ຕະ­ຫລອດ​ໄປ.
ຈາກ​ນັ້ນ​ລູກ​ສາວ​ທັງ​ເຈັດ​ກໍ່ໄດ້​ເອົາ​ພາ​ຂັນ​ມາ​ຮອງ­ຄໍ​ພໍ່​ຕົນ ແລ້ວ​ໃຫ້​ທຳ​ມະ​ບານ​ກຸມ­ມານ​ຕັດ​ຄໍລົງ​ໃສ່​ພາ​ຂັນ​ນັ້ນ ແລ້ວ​ລູກ​ສາວ​ໄດ້ ເອົາ​ໄປ​ແຫ່​ອ້ອມ​ເສົາ​ສະ­ເຫມນສາມ​ຮອບ ແລ້​ວຈິ່ງ​ເອົາ​ໄປ​ໄວ້​ພູເຂົາ​ໄກ­ລາດ​ຢູ່​ແດນ​ໄກ. ພໍ​ເຖິງຂອບ​ປີ (ເດືອນ​ຫ້າ​ລາວ) ມາຮອດ​ແລ້ວລູກ​ສາວ​ທັງ​ເຈັດກໍ່​ຜັດປ່ຽນ​ກັນ​ໂຈມ​ພາ​ຂັນ​ອອກ​ມາ​ລ້າງສ່ວຍ​ໃຫ້ ​ຊຸ່ມ​ເຢັນ ແລະ ສະ­ອາດເປັນ​ປະ­ຈຳ. ແຕ່​ນັ້ນ​ມາ​ບ່າວ​ໄພ່ລາດ​ສະ​ດອນ​ເຫັນ​ວ່າ​ຈົບ­ງາມ​ດີແທ້​ຈິ່ງ​ຈັດ​ຕັ້ງ​ກັນ​ ເອົາ​ນ້ຳ­ອົບ​ນ້ຳຫອມ ຫລື ນ້ຳ​ສະ­ອາດ​ມາ​ຫົດສົງ​ກັນ (ເອີ້ນ​ວ່າ: ບຸນ​ຫົດ​ນ້ຳ) ຈົນ​ເທົ່າ​ທຸກ​ວັນ​ນີ້. ສ່ວນ­ວ່າ​ນາງສັງ­ຂານ ຫລື ການ​ແຫ່​ສັງ­ຂານນັ້ນ​ກໍ່​ແມ່ນ​ແຫ່​ລູກ​ສາວ​ທັງ​ເຈັດຂອງກະ­ບິນ​ລະ​ພົມ ທີ່​ຜັດ­ປ່ຽນ​ກັນອອກ​ມາ​ໃນ​ແຕ່​ລະ​ປີ​ນັ້ນ​ດ້ວຍ.
ພິ­ທີ​ຈັດ​ງານ​ບຸນ­ປີ­ໃຫມ່​ລາວຂຶ້ນ 13 ຄ່ຳ​ເດືອນ 5 ກົງ​ກັບ​ວັນ​ທີ 13 ເມ­ສາ ແມ່ນ​ວັນ​ສົ່ງ​ທ້າຍ​ປີ​ເກົ່າ. ໃນ​ວັນ​ນີ້ ແຕ່​ລະ​ຄອບ­ຄົວທຸກໆສະ­ຖານ­ທີ່​ພາຍ​ໃນ​ວັດໂຮງ­ຮຽນສຳ­ນັກ­ງານ​ຫ້ອງ­ການຈະ​ມີ​ການຮ່ວມ​ຈິດ​ຮ່ວມ​ໃຈ​ກັນ​ເຮັດ​ອະ​ນາໄມ​ລວມ​ ຫມູ່ໃຫ້​ສະ­ຖານ­ທີ່​ຕ່າງໆສະ­ອາດ​ງາມ​ຕາ ແລະ ຢູ່​ຕາມ​ບ້ານເຮືອນຈະ​ມີ​ການ​ຫ້າງ​ຫາ​ກະ­ກຽມດອກ​ໄມ້​ທູບ​ທຽນນ້ຳ­ອົບ​ນ້ຳ​ຫອມ ເພ​ື່ີອ​ຫົດ­ສົງ​ພະ​ພຸດ​ທະ​ຮູບ. ຢູ່​ວັດຈະ​ມີ​ການ​ເຮັດ​ຮ້ານ​ພະ  ພໍ​ເມື່ອຮອດ​ສາມ​ໂມງ​ແລງ​ພະ­ສົງ​ຈະ​ຕີຄ້ອງ​ຮ້ອງ​ປ່າວ​ໃຫ້​ຊາວ­ບ້ານ​ມາໂຮມ​ ກັນ​ຢູ່​ວັດ ແລ້ວ​ທຳ​ພິ­ທີ​ໄຫວ້ພະ​ຮັບ​ສິນຟັງ­ເທດຄາ­ລະ­ວະສົມ​ມາ​ສວດ​ໄຊ​ຢັນ​ໂຕຊິດ​ນ້ຳພຸດ​ທະ​ມົນນິ­ມົນ​ພະ​ພຸດ​ທະ​ຮູບລົງ​ຈາກ​ແທ່ນ​ບູ­ຊາ ເພື່ອ​ໃຫ້​ຊາວບ້ານ​ໄດ້​ຫົດ­ສົງ.
ຂຶ້ນ 14 ຄ່ຳ ເດືອນ 5 ກົງ​ກັບວັນ​ທີ 14 ເມ­ສາ ແມ່ນ​ວັນ​ເນົາ ຊາວ­ບ້ານ​ທຸກໆ​ຄົນ​ທຸກໆ​ຄອບ­ຄົວຈະ​ຢຸດ​ງານບໍ່​ກະ­ທຳ​ກິດ­ຈະ­ການໃດໆ​ພັກ­ຜ່ອນ ​ທ໋ຽວ​ຫລິ້ນ ແລະ ໄປ​ຢ້ຽມ­ຢາມ​ພີ່­ນ້ອງ​ຕະ­ຫລອດ​ມື້ຕອນ​ແລງ​ເວ­ລາ 4 ໂມງ ພະ­ສົງຈະ​ຕີ​ຄ້ອງ​ຮ້ອງ​ປ່າວ​ໃຫ້​ຊາວ­ບ້ານມາ​ໂຮມ​ກັນ​ຢູ່​ທີ່​ວັດ ເພື່ອ​ໄປ​ເກັບດອກ​ໄມ້​ມາ​ບູ­ຊາ​ພະ ແລະ ຕົກຕອນ​ຄ່ຳ​ມາພໍ​ກິນ​ເຂົ້າ​ແລງ​ແລ້ວ ພະ­ສົງ​ຈະ​ຕີ​ຄ້ອງ​ຮ້ອງ​ປ່າວ​ໃຫ້ຊາວ­ ບ້ານ​ມາ​ໂຮມ​ກັນຢູ່​ທີ່​ວັດ ເພື່ອ​ແຫ່​ດອກ​ໄມ້​ທູບ​ທຽນມີ​ການທຳ​ພິ­ທີ​ທາງ​ສາ­ສະ­ຫນາ​ຟັງ­ເທດ ແລະ ການ​ລະ​ຫລີ້ນ​ແບບ​ພື້ນ ­ເມືອງຕ່າງໆ​ຂອງ​ບ່າວ​ສາວ​ໄວ​ຄະ­ນອງໄດ້​ເວ­ລາ​ສົມ­ຄວນ​ຈິ່ງ​ເລີກ­ລາເມືອ. ຂຶ້ນ 15 ຄ່ຳ ເດືອນ 5 ກົງ​ກັບວັນ​ທີ 15 ເມ­ສາ ແມ່ນ​ມື້​ໃຫມ່​ຂອງປີ​ໃຫມ່ຕອນ​ເຊົ້າ​ຢູ່​ວັດ​ຈະ​ມີ​ການຕັກ­ບາດຖວາຍ​ ບາ­ສີສູ່­ຂວັນ​ແກ່ພະ­ສົງ​ສາ­ມະ­ເນນ ແລະ ອວຍ­ພອນໃຫ້​ເຊິ່ງ​ກັນ ແລະ ກັນ. ນອກ­ຈາກ​ນີ້ ຢູ່​ແຕ່​ລະ​ຄອບ­ຄົວ​ຍັງ​ມີ​ການ​ສູດ​ມົງຄຸນຕັກ­ບາດ​ບາ­ສີ­ສູ່­ຂວັນ​ຢູ່​ເຮືອນໃຜ​ເຮືອນ​ລາວ ເພື່ອ​ສົ່ງ​ທ້າຍ​ປີ​ເກົ່າ ຕ້ອນ­ຮັບ​ປີ​ໃຫມ່. ພໍ​ຮອດ​ຕອນແລງ ແລະ ຕອນ​ຄ່ຳ​ກໍ່​ຈະ​ໄປ​ເອົາ​ດອກໄມ້​ແຫ່​ວຽນ­ທຽນ​ໃນ​ແຕ່​ລະ​ມື້ຈົນ​ຮອດ​ເດືອນ 6 ເພັງຈິ່ງ​ລາເລີກ​ກັນ​ກໍ່​ມີ ນີ້​ແມ່ນ​ຄວາມ​ນິ­ຍົມປະ­ພຶດ​ຂອງ​ບາງ​ບ້ານ.
ກິດ­ຈະ­ກຳ​ຕ່າງໆໃນ​ງານ​ບຸນປີ​ໃຫມ່​ລາວ.
1. ບາ­ສີ­ສູ່­ຂວັນ​ພະ­ສົງສາ​ມະເນນສົງ​ພະ​ພຸດ​ທະ​ຮູບສູດ​ມົງຄຸນ​ຕັກ­ບາດ​ເຮືອນບາ­ສີ­ສູ່­ຂວັນອວຍ­ພອນ​ເຊິ່ງ​ກັນ    
  ແລະ ກັນ. ສະເພາະ​ມື້​ສູ່­ຂວັນ​ພະ­ສົງສາ­ມະ­ເນນສຳ­ເລັດ​ແລ້ວ ກໍ່​ກັບ​ຄືນ​ເມືອ​ສູ່­ຂວັນຢູ່​ເຮືອນ​ໃຜ​ເຮືອນ​ລາວ ເມື່ອ​
  ເຖິງຕອນ​ບ່າຍ 1ໂມງ ຫາ 2 ໂມງ ຊາວ­ບ້ານ​ອອກ​ຕົນ​ຍາດ​ໂຍມ​ຈະພາ­ກັນ​ໄປ​ຂົນ​ເອົາ​ຊາຍ​ມາ​ກອງ​ໄວ້ ເພື່ອ​ຕົບ​
  ເປັນ​ເຈ­ດີ​ຊາຍ​ໄວ້​ຮອດ 4ໂມງ ພວກ​ອອກ​ຕົນ​ຍາດໂຍມ​ກໍ່​ໄປນຳ​ເອົາ​ດອກ​ໄມ້. ຕອນ​ຄ່ຳເວນກອງ​ຊາຍ ແລະ ແຫ່​
  ດອກກ​ໄມ້ແລ້ວ​ຈິ່ງ​ກັບ​ເຮືອນ​ໃຜ​ເຮືອນ​ລາວ.
2. ສົງ​ນ້ຳ​ທ່ານ​ຜູ້​ໃ້ຫຍ່ຜູ້​ຊົງຄຸນ​ນະ​ວຸດພໍ່​ແມ່­ເຖົ້າ​ແກ່​ອາ­ວຸ­ໂສເຮັດ­ບຸນ​ກິນ​ທານ​ແດ່​ພໍ່​ແມ່​ຍາດ­ຕິພົງ­ພັນທີ່​ ລ່ວງ​
  ລັບ​ໄປ​ແລ້ວ.
3. ຕົບ​ເຈ­ດີ​ພະ​ທາຍຫລືກໍ່​ເຈ­ດີ​ຊາຍ​ຢູ່​ຕາມ​ວັດ ແລະ ສະຖານ​ທີ່​ຕ່າງໆ.
4. ປ່ອຍ​ສັດໂຜດ​ສັດ​ໃຫ້​ພົ້ນອອກ​ຈາກ​ຄວາມ­ທຸກພົ້ນ​ຈາກ​ສະຖານ​ທີ່​ຄຸມ​ຂັງພົ້ນ​ຈາກ​ຄວາມຕາຍ​ໃຫ້​ມີ​
  ຄວາມ​ເປັນ​ອິດ­ສະ­ຫລະ ໃນ​ມື້​ຕອນ​ແລງ​ຂອງ​ມື້ 15 ຄ່ຳ.
  ບາງ​ທ້ອງ­ຖິ່ນການ​ສົງ​ນ້ຳ​ພະພຸດ​ທະ​ຮູບຖືກ​ແກ່­ຍາວ​ໄປ​ແຕ່​ຂຶ້ນ 13 ຄ່ຳ ເດືອນ 5 ຈົນ​ເຖິງ​ຂຶ້ນ 15 ຄ່ຳ ເດືອນ 6   
  ເພັງ ຈິ່ງ​ສິ້ນ​ສຸດ​ລົງ. ການ​ສົງ​ນ້ຳ​ພະ​ນັ້ນນອກ­ຈາກຈະ​ສົງ​ຢູ່​ຕາມ​ຫົວ​ວັດ​ຕ່າງໆ​ແລ້ວ ເພິ່ນ​ຍັງ​ນິ­ຍົມ​ຈັດ​ຕັ້ງ​ກັນ​
  ທັງ​ຝ່າຍພະ­ສົງ​ສາ­ມະ­ເນນ ແລະ ຝ່າຍ​ບ້ານເມືອງ​ໄປ​ສົງ​ນ້ຳ​ພະ​ຢູ່​ຕາມ​ສະ­ຖານທີ່​ຕ່າງໆ​ເຊັ່ນ: ຖ້ຳຫ້ວຍພູວັດ​
  ຮ້າງ ແລະ ສະ­ຖານ­ທີ່​ອື່ນໆ​ທີ່​ມີພະ​ພຸດ​ທະ​ຮູບ​ນັ້ນ​ອີກ

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น